Viktigt att tänka på som marknadsansvarig på en gymnasieskola

 

Är du ny som marknadsansvarig på en gymnasieskola? Vi hjälper dig med vad som är viktigt att tänka på för att potentiella elever ska bli intresserade och ansöka till just er skola. 

Att fånga in rätt elever för er skola kan vara en utmaning. Det finns flera olika faktorer som påverkar elevers gymnasieval. Genom att ha en långsiktig, genomtänkt och smart marknadsföring kan ni fånga in rätt elever vid rätt tidpunkt. Nedan listar vi fem saker som är bra att tänka på när ni marknadsför er skola. 

  • Arbeta långsiktigt och skapa intresse tidigt

Många elever börjar fundera över sitt gymnasieval redan i årskurs 7 eller 8. Därför är det viktigt att inte lägga allt krut på de elever som är mitt uppe i gymnasievalet. Var synliga även för de elever som har några år kvar, då kommer de att minnas er när det väl är dags. 

  • Vikten av öppna hus

Öppna hus kan vara avgörande för vissa elever när de beslutar vilken gymnasieskola de ska gå på. Underskatta inte ett roligt och lärorikt öppet hus! Låt potentiella elever träffa lärare, visa upp er skola och berätta vad som gör er unika. Glöm inte att marknadsföra ert öppna hus för att fånga in elever som inte tidigare funderat på att välja er skola. 

  • Se till att synas där eleverna spenderar sin tid

Dagens elever spenderar mycket av sin vakna tid på sociala medier, därför är det gynnsamt att synas på Instagram, TikTok och andra sociala kanaler. Investera i en kampanj på sociala medier och dyk upp i potentiella elevers vardag! 

  • Skapa personlig marknadsföring

Att förmedla information om er skola och era program är viktigt, men den sociala aspekten av er skola är minst lika intressant för framtida elever att höra om. Belys vänskaperna som har skapats, vilka klubbar ni har och sporter som utförs gymnasiet handlar om mer än studier.

  • Värna om de som visar intresse

Det kan låta självklart men se till att värna om de elever ni redan har på tråden. Att följa upp era intresseanmälningar från gymnasium.se är därför avgörande. Ju bättre du är på att följa upp skolans intresseanmälningar desto fler elever kan du omvandla till ansökningar.

 

Vi finns här för att hjälpa er! 

Funderar du över vilken typ av marknadsföring som passar er skola bäst? Tveka inte att höra av dig! Glöm inte att kundportalen alltid är tillgänglig, logga in där för att redigera ert innehåll, se statistik och mycket mer. 

Gabrielle Längbo

Digital Content Specialist