Vi lanserar en ny design på gymnasium.se

Under maj kommer vi att rulla ut en ny design på gymnasium.se. Den nya designen lanseras för att förbättra användarupplevelsen både på programssidan och skolpresentationen och för att optimera konverteringen på sajterna.

Varför gör vi om designen?

Vi jobbar ständigt med att förbättra sajten och vårt fokus är just konverteringsoptimering och användarvänlighet. Den nya designen har tagits fram för att öka konverteringen på våra viktigaste sidor – kurssidorna och arrangörssidorna. Uppdateringen kommer synas både på datorn och i mobilen och kommer lyfta sajten till en modern layout.

Har ni testat den nya designen?

Vi har A/B-testat den nya designen på våra systersajter studentum.se och utbildning.se. Utifrån testperioden har vi valt att rulla ut designen på flera sajter och nu är det dags för gymnasium.se då våra test visat positiva resultat.

Både programssidorna och skolpresentationerna har fått en uppdaterad, fräsch design. Vi har tagit bort högerkolumnen för att fokus på ska ligga på information om programmet eller skolan som besökaren är intresserad av, inte annat innehåll. Bilderna har fått rundade kanter för en mjukare upplevelse.

Vi har även lagt till en ny konverterings-bar som lyfter det primära konverteringsalternativet (intresseanmälan eller klick till hemsida) och följer med när besökaren scrollar. Besökaren har då alltid nära till att konvertera.

Specifika uppdateringar på programsidorna

• Sammanfattningsboxen har fått ett nytt utseende som ska göra det lättare för besökaren att ta till sig informationen.
  • Kontakt-boxen har fått ett nytt utseende

Specifika uppdateringar på skolpresentationen

• Ny sammanfattningsbox med information om orter, recensioner och en knapp för intresseanmälan
  • Uppdaterad design av programlistan

Insamling av feedback

Vi kommer noggrant följa sajternas utveckling efter att den nya designen rullas ut. Vi tar också gärna emot feedback från er som är kunder. Har ni funderingar kring den nya designen eller vill lämna feedback - mejla din kontaktperson eller info@gymnasium.se.