Vi blickar tillbaka på årets stora händelser för gymnasium.se

Nu börjar året 2020 gå mot sitt slut och det har minst sagt varit ett händelserikt år. Det har varit tufft för många på grund av den rådande pandemin och året har kommit med nya utmaningar. Men det har ändå funnits flera höjdpunkter som vi på gymnasium.se tycker är värda att lyfta och se tillbaka på.

Digitala gymnasiemässor

Under hösten annordnade gymnasium.se tillsammans med Gymnasiemässan och Gymnasieantagningen Storsthlm den Digitala gymnasiemässan som gick av stapeln den 19-21 november. Över 200 skolor deltog från Stockholmsområdet tillsammans med skolor från Norrköping, Västerås och övriga Sverige. Under mässan utbytes över 900 000 chattmeddelande och över 23 000 intresseanmälningar gjordes. Besökarna var både elever, studie- och yrkesvägledare samt vårdnadshavare och tillsammans hade alla besökare fyllt Globen 2 gånger. Totalt hade mässan över 29 000 besökare.

Utöver den Digitala gymnasiemässan annordnade även gymnasium.se två digitala mässor tillsammanas med Södertälje kommun och Malmö stad som också ägde rum i november. Hösten har varit en spännande termin med digitala mässor och vi på gymnasium.se är glada över att kunna ge kommande gymnasieelever möjligheten att hitta rätt utbildning trots den rådande pandemin. Just nu är vi i full gång att planera vårens digitala mässor!

Digitala Vägledarträffen

Vägledarträffen är ett event för studie- och yrkesvägledare som arrangeras en gång per termin av studentum.se och gymnasium.se. Nytt för i år var att båda träffarna genomfördes online, vilket ledde till nya utmaningar men också till nya möjligheter. Vi bjöd in studie- och yrkesvägledare från hela Sverige till två förmiddagar med inspirerande och informativa föreläsningar inom vägledning och utbildningsmöjligheter. På våren fick vi bland annat lyssna till Snitz gymnasium och Stadsmissionens Skolstiftelse. Vi presenterade även resultat från våra covid-19 rapporter som utfördes under vårterminen. På hösten föreläste Försvarsmakten, Apelrydsskolan i Båstad och Mikaela Aare från Vägledningsverkstan. Vi visade även en demo av vårt nya digitala mässverktyg.

Vi planerar just nu inför Vägledarträffen våren 2021. Anmäl era studie- och yrkesvägledare till Vägledarbrevet så missar ni ingen information!

Ny layout och nytt innehåll under “Räkna ut ditt meritvärde”

Under året har vi uppdaterat vår sida där elever kan räkna ut sina meritvärden. Fokus låg på en förbättrad layout och uppdaterat innehåll med flera resultatsidor, vilket resulterade i att trafiken sköt i taket. Sidorna nådde en ökning på hela 289 % jämfört med föregående år. Totalt har trafiken på gymnasium.se hittills ökat med 14 % i år. Vi på gymnasium.se tycker det är roligt att elever finner vår sajt hjälpsam i deras gymnasieval och att de fortsätter vända sig till oss för att hitta information om skolor och program!

Vi vill tacka våra kunder på gymnasium.se för ett fantastiskt utbildningsår och önska alla en god jul och ett gott nytt år. Nu blickar vi framåt mot 2021 med nya spännande mål, möjligheter och lärdomar!

Anna Sjögård

Digital Project Manager