Våra bästa tips för att skapa riktade utskick

 

Har ni bokat ett riktat utskick på gymnasium.se? Vad härligt! Här har vi samlat tips och knep för skapandet av ert riktade utskick – allt från hur ni skriver en bra rubrik till hur och när ni skickar in ert material till oss.

 

Ämnesrad – det första mottagaren ser

Vad är en bra ämnesrad? Ämnesraden är det vi ser i inkorgen som ska locka oss till att öppna mejlet. Ämnesraden ska vara kort och inspirerande men tydligt förmedla vad det är mottagaren kommer få läsa om när hen öppnat mejlet. 41-50 tecken inklusive blanksteg är en lagom lång ämnesrad som får plats på skärmen även i en mobiltelefon. Men max 50 tecken inklusive blanksteg.

 

Exempel på ämnesrad:

  • Välkommen på öppet hus!
  • Öppet hus på xx gymnasium



Rubrik – hur skriver ni en bra rubrik?

Här är det bra att tänka på att vara tydlig och kortfattad. Ett tips är att använda rubriken som en uppmaning eller en direkt fråga. Rubriken får max vara 40 tecken inklusive blanksteg.

 

Exempel på rubriker:

  • Vad vill du jobba med efter studenten?
  • Därför ska du välja teknikprogrammet

 

Text – tänk kort och koncist

Brödtexten i mejlet får vara max 800 tecken inklusive blanksteg och länktext. Märker ni att texten börjar bli lång, försök dela upp den och använd gärna en punktlista. Men kom ihåg, ni behöver inte säga allt i mejlet, utan tillräckligt för att väcka intresse. Ni kan till exempel ta med information om era program, vad som skiljer er från andra skolor och varför man ska välja er. Om ni har något program där ni behöver få in fler elever är detta den perfekta kanalen för att lyfta det!



Bild – hur väljer ni bild?

Använd bilder med hög kvalitet, bra ljus och klara färger. Försök hitta bilder som reflekterar er målgrupp och som ger en trovärdig och dokumentär känsla. Om ni har möjlighet, använd gärna bilder från er skola, från klassrummen eller på era elever. 

 

Bilden ska vara i 580 x 280 pixlar med logga (logga är valfritt). Bilden får ej innehålla text utöver logga. Storleken på bilden är viktig eftersom den ska passa in i vår mall i verktyget där vi skapar ert riktade utskick. Det finns ett flertal gratisverktyg som ni kan använda er av online för att klippa bilden i rätt storlek, till exempel pixlr.com. 

 

Länkar – vad är viktigt att tänka på?

När ni ska välja vilka länkar ni vill ha med i utskicket är det bra att tänka på vad ni vill att fokuset ska vara. Länka bara till program och inriktningar som är relevanta för det utskicket handlar om. Kom ihåg att skicka med alla länkar ni vill ha med när ni lämnar in ert material, ni vet bäst var ni vill att läsaren ska landa när de klickar. Tänk även på att markera de ord som ska vara länkade.

OBS! Riktade utskick länkar endast internt till gymnasium.se.

 

Materialdeadline – när ska ni skicka in och varför?

Deadline för att lämna in ert material till material@gymnasium.se är alltid två veckor före ert riktade utskick ska skickas. Detta för att vi i god tid ska kunna sätta ihop ert utskick med utrymme för ändringar, om så önskas. Ni har alltid rätt till två korrvändor!

 

Slutligen, var enkel och konkret, tänk på budskapet ni vill förmedla. Och tveka inte på att fråga oss om ni undrar något!

 

Exempel på riktat utskick:

gymnasium-riktat

 

Gabrielle Längbo

Digital Content Specialist