Våra bästa tips för att skapa en nyhetsbrevsannons

 

Har ni bokat en nyhetsbrevsannons på gymnasium.se? Vad roligt! Kanske funderar ni på hur ni får ihop en relevant, inspirerande och lockande text som samtidigt är kortfattad och lättsmält för mottagaren? Här har vi samlat tips inför att ni ska skapa och skicka in material till oss.

 

Rubrik - vad ska ni tänka på?

Rubriken får vara max 40 tecken inklusive blanksteg. Här är det bra att tänka på att vara tydlig och kortfattad. Ni vill att mottagaren ska förstå vad det är ni annonserar, utan att berätta för mycket – eftersom ni samtidigt vill att de ska klicka sig vidare för att läsa mer.

 

Brödtext - våra bästa tips när ni skriver

Texten som får vara max 300 tecken inklusive blanksteg och länktext (max 500 tecken inklusive blanksteg och länktext, om ni bokat VIP-annons) bör även den vara kort och koncist. Har ni något något program ni vill fylla? I så fall är detta den perfekta kanalen för att lyfta det! Locka mottagaren att klicka sig vidare, avslöja alltså inte allt i den här texten, men tillräckligt för att väcka intresse.

 

Exempel på nyhetsbrevsannons:

gymnasium-nyhetsbrev

 

Bild - hur ska ni tänka när ni väljer?

Använd bilder med hög kvalitet, bra ljus och klara färger. Försök hitta bilder som reflekterar er målgrupp och som ger en trovärdig och relevant känsla. Om ni har möjlighet, använd gärna bilder från er skola, från klassrummen eller på era elever.

 

Bilden ska vara 580 x 280 pixlar utan någon text eller logotyp på (förutom om ni bokat en VIP-annons, då får ni ha logotyp i bilden!). Storleken i pixlar är väldigt viktig eftersom den ska passa in i vår mall i verktyget där vi skapar nyhetsbrevet. Det finns ett flertal gratisverktyg som ni kan använda er av online för att klippa bilden i rätt storlek, till exempel pixlr.com. 

 

Länkning - vad är viktigt att tänka på?

Det får vara max 3 länkar i nyhetsbrevsannonsens text (såvida ni inte har köpt en VIP-annons, då får ni ha 5 länkar) plus länken i knappen såklart. Det är viktigt att ni skickar med alla länkar ni vill ha med när ni lämnar in ert material, eftersom ni vet bäst var ni vill att mottagaren ska landa när de klickar. Tänk på att markera de ord som ska vara länkade, ifall ni vill länka i själva texten. Ni kan även använda er av kortare punktlistor!

OBS! Nyhetsbrevsannonser länkar endast internt från gymnasium.se.

 

Materialdeadline - när ska ni skicka in och varför?

Deadline för att lämna in ert material till material@gymnasium.se är alltid den 15:e, månaden innan nyhetsbrevet skickas ut. Detta för att vi i god tid ska kunna sätta ihop er annons med utrymme för ändringar, om så önskas. Ni har alltid rätt till två korrvändor!

 

Slutligen, var enkel och konkret, tänk på budskapet ni vill förmedla i annonsen. Och tveka inte på att fråga oss om ni undrar något!

Gabrielle Längbo

Digital Content Specialist