Våra bästa tips för att skapa snygga banners

 

Har ni bokat en banner på gymnasium.se? Vad roligt! Här har vi samlat olika tips och knep för er att ta del av, för att ge er de bästa förutsättningarna när ni skapar er bannerannons. 

 

Text – hur ska ni tänka?

Eftersom sidobannern inte är speciellt stor rekommenderar vi att använda så lite text som möjligt, men ändå vara tydlig med vad ni erbjuder. Till exempel en rubrik med namnet på ett av era program tillsammans med en kort, mindre, inspirerande text om vad studenten får ut av att välja er. Detta för att locka framtida studenter att klicka på annonsen. Tänk också på att texten behöver vara tillräckligt stor för att kunna läsas obehindrat.

 

Exempel på sidobanner:

gymnasium-sidobanner

 

Toppbannern däremot är större och ger er mer utrymme för text. Ni kan till exempel lyfta fler program eller vara mer informativa. Vi vill dock ändå rekommendera att inte fylla annonsen med allt för mycket text, eftersom eventuella framtida studenter ska ha en anledning att klicka på annonsen för att läsa mer.

 

Exempel på toppbanner:

gymnasium-toppbanner

 

Obs. tänk på att toppbannern publiceras i 3 format, för desktop, surfplatta och mobil. Detta innebär att mobilversionen är mycket mindre än desktopversionen och kräver mindre med text men i större storlek, för att besökarna på sajten ska kunna läsa vad det står. 

 

Bilder – hur väljer ni?

Ni kan antingen välja en bild där ni lägger på text och logotyp, men ni kan också använda er av fler “sidor” på annonsen där ni isåfall även kan välja fler bilder. 

Det viktigaste att tänka på när ni väljer bilder är att de ska vara relevanta gentemot vad som står i texten. Annonserar ni teknikprogrammet passar det såklart extra bra med en bild på någon som pysslar med teknik. Sedan vet vi att det fungerar bäst med bilder på människor, eftersom människor dras till just andra människor. 

Ett plus skulle vara om ni har bilder från er skola, kanske i ett klassrum under lektion, istället för att försöka hitta en generisk bild på bildbanker. Men om så blir fallet hjälper vi er gärna!

 

Statiskt eller animerat – vad fungerar bäst för er?

Testa, testa, testa! Det är vårt bästa tips. Skicka in en statisk version av er banner tillsammans med en animerad, vi är alltid positiva till att testa för att se vad som fungerar bäst för just er och er skola. Om det så bara gäller att “Läs mer”-knappen blinkar lite i den animerade versionen eller att bilderna kommer i en loop vs. en statisk annons med bild och text, så kan vi enkelt se sedan vad som gav bäst resultat! 

Omväxling förnöjer – men glöm inte röda tråden!

Ska du annonsera flera månader i följd, se till att variera ditt material. Det betyder inte att allt material behöver bytas ut varje gång, du kan behålla samma mall, men variera budskap, formulering eller bildval. Växla dina banners utformning dels för att testa olika varianter mot varandra, men också för att vara konkurrenskraftig och relevant för att uppfylla och överträffa återkommande besökares ständigt föränderliga förväntningar
.

Se till att dina banners följer en röd tråd, för att skapa igenkänning hos målgruppen. Skapa en naturlig resa för den som klickar på din banner. Det kan du åstadkomma genom att se till att din banner talar samma språk som hemsidan dit annonsen länkar, exempelvis genom att använda samma typsnitt, färger och bildspråk samt att målsidan har relevans för det budskap som din banner kommunicerar.

 

Materialproduktion – behöver ni hjälp med att sätta ihop er annons? 

Ibland behövs det lite hjälp, kanske har ni inte resurserna eller verktygen för att sätta ihop en visuellt tilltalande annons? Eller hittar ni inte tiden för att skapa annonsen? Prata med er kundkontakt på gymnasium.se så hjälper vi er! 

 

Materialdeadline – när ska ni lämna in och varför?

Deadline för att lämna in ert material till material@gymnasium.se är alltid den 15:e, månaden innan bannern är bokad. Detta för att vi i god tid ska kunna publicera er annons med utrymme för ändringar, om så önskas. 

 

Slutligen, var enkel och konkret, tänk på budskapet ni vill förmedla i annonsen. Och tveka inte på att fråga oss om ni undrar något!

Rebecca Ljunggren

Client Marketing Specialist