Mässtips – så ställer du ut på mässa

 

 

För dig som ställer ut på olika gymnasiemässor har vi samlat tips och råd på vad du bör tänka på före, under och efter mässan. Så här blir du ett riktigt mässproffs! 

Före mässan   

Innan mässan är det bra att fundera på vad du vill få ut av ditt mässdeltagande. Sätt upp ett mål med deltagandet och fokusera på vad skolan har störst behov av. 

Det kan till exempel vara:

  • Få ett specifikt antal intresseanmälningar 

  • Knyta ett specifikt antal nya kontakter 

  • Bygga skolans varumärke  / öka kännedom om skolan 

För att vara väl förberedd inför mässdagen är det viktigt att planera i god tid. Tänk på att ha en inbjudande monter med mässaktiviteter som passar målgruppen. Fundera på hur ni kan sticka ut ur mängden – använd fantasin! 

Frågor att ta ställning till: 

  • Hur vill vi att vår monter ska se ut? 

  • Vilken typ av material vill vi dela ut till besökarna? 

  • Ska monterpersonalen ha en klädkod? 

  • Hur ska vår marknadsföring inför mässan se ut? Vilka kanaler bör vi synas i? 

  • Ska vi ha några tävlingar i vår monter?

  • Bör vi ha give-aways och vad ska de innehålla? 

  • Ska vi ha ett bildspel från skolan och våra program? 

  • Ska vi bjuda på något i vår monter? 

 Det underlättar att skapa en checklista, dels undviker ni att glömma någonting viktigt samtidigt som det går mycket snabbare att planera nästa gång.

Under mässan  

För att få besökare till sin monter är det självklart viktigt att ha ett trevligt bemötande. 

Så här kan du tänka kring ditt agerande i montern: 

Tänk på kroppsspråket  

Det är lättare att gå fram till någon som har ett öppet kroppsspråk, d.v.s. inga armar i kors, stå inte vänd med ryggen mot besökarna eller sitt på en stol. Låt heller inte mobiltelefonen distrahera dig, den kan göra att du inte ser intresserad ut. 

Här kan du läsa om hur du förbättrar dina presentationer med hjälp av ditt kroppsspråk. 

Skapa ögonkontakt och le 

Med ett positivt ansiktsuttryck uppfattas du som mer tillmötesgående. Bjud in till samtal, men var inte för “pushig”. 

Prata – eller lyssna  

I stället för att börja dialogen med att berätta om vad ni kan erbjuda, bjud in till samtal och ta reda på vad personen som besöker er monter är ute efter. Det gör det lättare att leda dialogen vidare in på relevanta utbildningar på er skola.  

Avsluta på rätt sätt 

Efter ett samtal är det bra att sammanfatta det ni har kommit överens om, t.ex. om du ska skicka ett mejl med mer information, följa upp med ett telefonsamtal etc.  

Förberedelser och packning 

Glöm inte att ta med sköna skor, vätska och mellanmål. Mässdagarna brukar bli långa! Ibland kan det även vara bra att ta med sig ett ombyte om man blir varm efter att ha förberett sin monter. 

Efter mässan 

Det är alltid bra att utvärdera sitt mässdeltagande – vad gjorde vi bra och vad kan vi förbättra till nästa gång? 

Uppföljning med kontakter

Efter mässan är det viktigt att följa upp med de kontakter ni skapade under mässan. Allt handlar om att bygga förtroende. 

Utvärdera

Nådde vi våra uppsatta mål? Vad ska vi tänka på till nästa mässa? Vad gick bra? Missade vi något i mässplaneringen? 

För anteckningar som ni kan gå tillbaka till inför nästa mässa. 

Feedback 

Be dina kollegor ge feedback på din insats under mässan. Det kan även vara bra att följa upp med externa aktörer som ni har använt, t.e.x olika leverantörer. 


Källor: Stockholmsmässan, Fortnox

 

Josephine Lindgren

Digital Project Manager