Häromdagen kom Folkhälsomyndigheten (FHM) ut med nya rekommendationer kring barns skärmtid. Enligt en rapport som samma myndighet släppte tidigare i år kan en hög användning av digitala medier leda till sömnsvårigheter, depressiva symptom och att man kan bli missnöjd med sin kropp. Men vad säger eleverna själva?
Enligt FHM har barn mellan 9–12 år en genomsnittlig skärmtid på fyra timmar medan motsvarande siffra för ungdomar mellan 17–18 ligger på sju timmar undantaget skolarbete. Den nya rekommendationen innebär att unga mellan 13–18 år inte bör ha en skärmtid som överstiger 2–3 timmar om dagen.
Vad säger eleverna?
I vår rapport gymnasievalsrapporten ställer vi några frågor kring fysiska och digitala läromedel. Vad föredrar eleverna och genom vilket verktyg lär sig eleverna mest?
Över 60 procent av de svarande i rapporten tycker att digitala läromedel är roligast samtidigt som 59 procent menar de lär sig mer av fysiska läromedel. Det finns alltså en insikt hos eleverna att de lär sig mer när de jobbar med fysiska böcker men de sticker inte under stol med att det är roligt att arbeta med digitala verktyg. I årets rapport ställer vi också frågor utformade för att se vad i skolornas marknadsföring som lockar mest – vi är spända på att se om förmåner som en egen dator och dylikt är starka incitament för elever när de gör sitt gymnasieval.
Hur ser skärmtiden ut?
I rekommendationerna från FHM är det tydligt att rekommendationerna finns till eftersom man sett att skärmtid trängt undan annat i livet. Fysisk aktivitet, skolarbete och annat som ska rymmas i en ungdoms liv trängs undan till förmån för planlöst skrollande. Den skärmtid som faktiskt används till skolarbete är inte problemet för de unga, även fast skärmen kan ha en distraherande funktion. Hur och varför elever jobbar med digitala verktyg kommer vara en viktig fråga för skolor att svara på, så elever kan lära sig mycket och fortsätta tycka studieverktygen är roliga att använda.