Så skapar ni engagemang på sociala medier

 

Receptet på ökat engagemang på sociala medier: avsätt resurser, skapa personas och analysera resultat. Men är det allt? I vårt webbinarium Så skapar ni engagemang på sociala medier pratar våra experter på sociala medier om just det. Här är en sammanfattning av webbinariet. 

Sociala medier har under de senaste åren fått ta allt större plats i företagens marknadsföringsstrategier inom många olika branscher. Många väljer till och med att använda sociala medier som sin primära marknadsföringskanal. Men då gäller det såklart att skapa innehåll som är tillräckligt bra för att väcka intresse och dessutom engagera målgruppen man vill nå ut till. Så, hur lyckas man med det?   

Våga avsätta tid och resurser  

Arbetet med sociala medier har tyvärr en tendens att hamna lite i skymundan. Det blir något som görs när det finns tid över. Såklart kan det finnas många andra insatser som behöver göras för att marknadsföra och informera om er gymnasieskola. Men för att utnyttja sociala mediernas fulla potential krävs både tid och resurser. Ett tips är att boka in tid i kalendern varje vecka eller varje månad där ni enbart arbetar med sociala medier. 

Prata målgruppens språk  

Det finns ingen som känner er målgrupp lika bra som ni gör – se till att använda den fördelen! På sociala medier behöver ni inte vara lika formella som på till exempel er hemsida. Här får ni verkligen chansen att ta ut svängarna och närma er elevernas språk. Ta vara på allt ni vet om målgruppen och använd sociala medier som ett sätt att prata direkt med era potentiella, framtida elever.   

Skapa personas  

Att skapa personas anpassade för sociala medier är ett effektivt sätt att identifiera och säkra rätt tonalitet. Dessa personas kan baseras helt eller delvis på det ni redan vet om era följare, eller på personas som tagits fram för andra marknadsföringskanaler.  

Här är några frågor att ställa för att ta fram personas för sociala medier.   

  • Hur gamla är de som ingår i målgruppen? 
  • Var bor de?  
  • Vad intresserar dem?  
  • Vad interagerar de med på sociala medier idag? 
  • Vilka plattformar finns de på? 
  • Vilken sociala medier generation tillhör målgruppen? 

Återanvänd innehåll  

Att återanvända innehåll är ett effektivt sätt att minimera tiden ni behöver lägga på att ta fram material till era sociala medier. Vi brukar kalla det för ”recycling content”. Det kan till exempel innebära att ni tar fram en lista med tips eller bra information som ni initialt laddar upp på er hemsida. Samma lista kan därefter göras om till ett Instagram-inlägg, eller varför inte en TikTok. Återanvändning av innehåll handlar om att tänka hållbart och utnyttja den tid som finns till fullo. Att kopiera och anpassa bra innehåll som redan finns är ett effektivt arbetssätt jämfört med att uppfinna hjulet på nytt varje gång. 

Utvärdera och analysera  

För att ta reda på om det ni gör på sociala medier faktiskt fungerar eller inte behövs utvärdering och analys av arbetet. Ert mål kanske inte enbart är att skapa engagemang utan att även sprida ert varumärke och visa upp ert utbud, men det går oftast att kombinera båda delarna. Börja med att sätta ett mål för arbetet och ta sedan fram nyckeltal att utgå ifrån när ni mäter engagemanget på sociala medier. 

Nyfiken på mer kring hur ni kan skapa engagemang på sociala medier? I vårt webbinarium får du ännu fler tips, mer ingående information samt några heta trender inom sociala medier just nu. 

Se hela webbinariet här

Denice Karlsson

Digital Content Manager