Digitala gymnasiemässan 2020 – Så gick det

Marknadsför er skola

Den 29 april 2020 anordnade gymnasium.se den första Digitala gymnasiemässan. Mässdagen har varit och närmare 2 000 personer deltog online på mässan. Vi vill dela med oss av hur det gick och vilka lärdomar vi tar med oss. 

Att anordna en digital mässa var något nytt för oss och för de flesta skolor som medverkade, därför är vi både stolta och glada över att så många elever och skolor ville delta! Tack vare att många skolor delade eventet i sina sociala kanaler, att lokaltidningar skrev om mässan, att vi intervjuades i Sveriges radio P4 och den organiska trafiken till gymnasium.se lockade vi närmare 2 000 personer till den Digitala gymnasiemässan!

Mässidan hade under dagen 1 874 unika sidvisningar och sammanlagt 4 635 klick till respektive sändningar och presentationer. Under hela mässan såg vi på gymnasium.se till att besöka samtliga skolor för att säkerställa att allt fungerade. Vi samlade också in feedback om varje skola och tog printscreens från sändningarna.

Innan mässan kunde elever lämna sin mejladress på gymnasium.se för att få en påminnelse dagen då mässan skulle hållas. Den funktionen uppskattades av många då över 500 elever hade föranmält sig och fick en påminnelse på mässdagen. Under mässan kunde vi se många olika kreativa lösningar från skolorna. Det var allt från livesändningar och förinspelade videos till tävlingar och uppträdanden.

Det här tar vi med oss

Det var en ny erfarenhet för oss och de deltagande skolorna. Tre enkla men viktiga lärdomar att ta med sig är:

En annan lärdom för oss är att se över upplägget på mässan. En alternativ lösning skulle kunna vara att, i stället för att låta alla skolor sända samtidigt, tilldela skolorna ett tidsspann för att eleverna ska kunna planera sina besök och inte missa någon skolas presentation.

Efter mässdagen var vi så klart också nyfikna på vad skolorna och eleverna tyckte om mässan. En utvärdering skickades ut till alla deltagare och den visade att eleverna var positiva till den digitala mässan men hade önskat att fler gymnasieskolor hade ställt ut.

Alla skolor som deltog på mässan var nöjda med upplägg och assistans under mässdagen. En del skolor efterfrågade mer tips och trix inför mässan och det är självklart något vi tar med oss. Peter Edelsvärd Markström, försäljningschef på gymnasium.se, höll i två uppskattade webinars inför mässan där han pratade om vad man ska tänka på när man sänder live. Inför nästa mässa, fysisk eller digital, ska vi fortsätta se till att ge er tips och best practice på vilka verktyg som är bra att använda eller vilket upplägg som har visat sig fungera bra. 

Vi ville också veta om skolorna kunde tänka sig att ställa ut på en digital mässa igen, och alla utom en skola kunde tänka sig det. Vilket glädjer oss!

Blir det en digital gymnasiemässa igen? Ja, vi planerar att genomföra fler digitala mässor framöver.

Vill er skola vara med på nästa mässa? Eller har du några frågor om våra mässor? Kontakta oss för mer information!

 

Picture of Julia Andersson
Julia Andersson LinkedIn

Inbound Marketer