Ny tjänst på gymnasiums.se: virtuellt öppet hus

Genom att hålla virtuellt öppet hus kan du visa upp din skola och interagera med eleverna i realtid, precis som ett fysiskt öppet hus – fast digitalt.

I vår senaste gymnasievalsundersökning frågade vi högstadieelever hur de tycker att skolorna ska anpassa sin information till situationen med covid-19. Det bästa alternativet enligt eleverna (73 procent) är en digital version av öppet hus eller digital rundvandring på skolan. Möt dina framtida elevers förväntningar genom att erbjuda ett virtuellt öppet hus. Ett virtuellt öppet hus sker genom vår multifunktionella digitala eventplattform. Plattformen kan anpassas lika väl för ett mindre öppet hus som för en stor mässa.

Det här är virtuellt öppet hus på gymnasium.se

• En fullt anpassningsbar virtuell miljö med utgångspunkt i din skola.
  • Responsiv design för mobil, dator och surfplatta.
  • Matchningsfunktion mellan besökare och utställare.
  • Livesända och förinspelade webbinarier.
  • Reception samt supporttjänst.
  • Flera olika mässhallar.
  • Översiktssida med livestatistik och besökarinformation.
  • Skräddarsydda registreringssidor.

Så funkar det

I den virtuella miljön möts besökaren av en utvald exteriör. I och med att besökaren loggar in och registrerar sig fyller hen i ett frågeformulär som sedan används för att ge rekommendationer för olika montrar i form av en matchningsprocent.

Därefter leds besökaren in i byggnaden och fram till en reception. I receptionen finns funktioner som chatt, översikt över webbinarier och informationsvideos.

Från receptionen fortsätter besökaren in i mässhallen där montrarna finns uppställda. Varje monter kan representera till exempel ett program eller en inriktning på din skola. Framme vid montern möts besökaren av en eller flera representanter i form av avatarer som kan föreställa er som jobbar på skolan. I montern finns ett antal funktioner. Besökaren kan bland annat ta del av webbinarier, ladda ner broschyrer, lämna en intresseanmälan, chatta med representanter vid montern eller boka en tidsslot för ett individuellt möte.

Inför eventet hjälper vi dig att skapa och navigera i den digitala miljön. Med andra ord, vi lär dig allt du behöver veta och finns till hands om du behöver hjälp.

Efter eventet kan du givetvis ta del av besökarstatistik för att utvärdera och följa upp med dina besökare.

Lösningar efter dina behov

Tack vare den avancerade plattformen kan du få en anpassad tjänst som passar behoven för din skola och ditt event. Prata med din kontaktperson på gymnasium.se för att få en lösning som tillgodoser just ditt behov.

Vill du veta mer? Kontakta oss!

Josephine Lindgren

Digital Project Manager