Handels- och administrationsprogrammet byter namn

Den 1 juli 2022 byter handels- och administrationsprogrammet namn till försäljnings- och serviceprogrammet samt får en del förändringar var gäller strukturen av programmet. Vi har sammanställt förändringarna och tittat på hur det påverkar gymnasium.se och dig som är kund hos oss.

I september 2020 gick Skolverket ut med ett antal förändringar på vissa yrkesprogram. En del program har sedan dess fått nya eller förändrade inriktningar, kurser och ämnen. De flesta av förändringarna trädde i kraft den 1 juli 2021 och är redan implementerade på gymnasium.se.

Programmet handels- och administrationsprogrammet är ett av de program där en del av förändringarna inte träder i kraft förrän den 1 juli 2022. Nu när reservantagningen är avslutad kommer vi att genomföra dessa förändringar på gymnasium.se så att vi är redo för blivande elever som ska göra sitt gymnasieval under våren.

Vad innebär förändringarna på programmet?

• Programmet får ett nytt namn: försäljnings- och serviceprogrammet
  • Inriktningarna administrativ service och handel & service tas bort. Examensmål samt programstruktur justeras utifrån detta
  • Ämnesplanen näthandel tas bort
  • Ämnesplanerna försäljning & kundservice, handel & information samt kommunikation revideras

Vad gör vi på gymnasium.se?

Den 1 oktober 2021 kommer vi byta namn på handels- och administrationsprogrammet på gymnasium.se, ändra alla programnamn samt ta bort inriktningarna administrativ service och handel & service. Vi kommer även att uppdatera alla informationstexter som rör programmet. Förändringarna utförs på hela sajten samtidigt.

Har din skola haft båda inriktningarna kommer ett av programmen pausas så att det inte blir en dubblett på publiceringen. Du hittar fortfarande programmet i kundportalen och kan hämta texter, bilder med mera där.

Vad kan du som kund på gymnasium.se göra?

Som kund på gymnasium.se har du tillgång till vår kundportal, där du bland annat kan redigera programbeskrivningen. Vi rekommenderar att du uppdaterar informationen om det nya försäljnings- och serviceprogrammet, till hjälp kan du följa vår video-guide för hur du redigerar programbeskrivningen. I guiden finns även information om hur du laddar upp en ny poängplan för programmen.

Om du har några frågor om förändringarna så kan du mejla din kontaktperson eller material@gymnasium.se.

All information om hur du redigerar program hittar du också i vår handbok för kundportalen.

Ladda ner handboken här

Källa: Skolverket