Gymnasievalsrapporten 2024: Vad säger de blivande gymnasieeleverna och deras föräldrar?

 

Vi på gymnasium.se har nyligen genomfört en omfattande användarundersökning med 3 571 deltagare för att få en bättre förståelse för hur blivande gymnasieelever och deras föräldrar ser på gymnasievalet. En viktig nyhet i årets rapport är ett avsnitt som fokuserar på föräldrarnas perspektiv, vilket ger en ännu mer nyanserad bild av beslutsprocessen inför gymnasievalet. 

Rapporten i sin helhet finns att läsa här.

Huvudinsikter från undersökningen: 

  1. Svårigheter med valet

Endast 19 procent av eleverna tycker att det är enkelt att välja både skola och program. Detta visar på den oro och osäkerhet många upplever i samband med valet. Resultatet pekar på ett tydligt behov av mer stöd och vägledning för både elever och föräldrar under den här viktiga perioden. 

  1. Intresset för yrkesprogram

Trots det ökade behovet av yrkesutbildningar är det fortfarande bara 12 procent av eleverna som anger att de är mest intresserade av yrkesprogram, jämfört med de högskoleförberedande programmen. En möjlig förklaring till detta är den sociala statusen kring olika program. De högskoleförberedande programmen har generellt sett högre status, vilket påverkar många elevers val och leder till ett snedvridet intresse för akademiska spår. 

  1. Föräldrarnas syn på gymnasievalet

En annan intressant insikt handlar om föräldrarnas åsikter. Rapporten visar att 52 procent av föräldrarna anser att det inte spelar någon roll vilket program deras barn väljer, medan 38 procent föredrar att deras barn väljer ett högskoleförberedande program. Detta kan tyda på en inbyggd bias mot akademiska vägar och påverka ungdomarnas självbild och framtida ambitioner. 

  1. Varför har intresset för yrkesprogrammen inte ökat?

Trots alla initiativ och satsningar på att lyfta yrkesprogrammen har vi inte sett någon större ökning i intresset. Denice Karlsson, som har lett arbetet med rapporten, lyfter fram vikten av att förändra den sociala statusen kring yrkesutbildningarna för att göra dem mer attraktiva för eleverna. 

“Denna rapport ger oss värdefulla insikter i hur både elever och föräldrar ser på gymnasievalet och visar tydligt att det finns ett behov av ökat stöd för att hjälpa unga människor att göra sina val. För skolor och utbildningsaktörer är det också viktigt att förstå dessa perspektiv för att bättre kunna möta de ungas behov och önskemål”, säger Denice. 

Vår förhoppning är att du som skola kan använda dessa insikter för att förbättra din marknadsföring och kommunikation med framtida elever och deras föräldrar. Vi kommer löpande att dela fler insikter och tips för att hjälpa er på vägen! 

Picture of Gabriel Seidel
Gabriel Seidel

PR Specialist