Förändringar i poängplaner och inriktningar

Skolverket gick i september ut med ett antal förändringar i gymnasieskolans poängplaner och inriktningar på vissa program. Vi har sammanställt förändringarna och tittat på hur det påverkar gymnasium.se och dig som är kund hos oss.

Förändringarna som Skolverket har beslutat om gäller inriktningar, progamfördjupningar och ämnen på vissa gymnasieprogram. De flesta förändringarna gäller från och med den 21 juli 2021. Efter att omvalet nu är avslutat kommer vi att genomföra dessa förändringar på gymnasium.se, så att vi är redo för blivande elever som ska göra sitt gymnasieval i vår.

Följande gymnasieprogram påverkas av förändringarna:

• Estetiska programmet programfördjupning utökas

• Barn- och fritidsprogrammet inriktningarna Pedagogiskt arbete och Socialt arbete slås samman till Pedagogiskt och socialt arbete

• Fordons- och transportprogrammet förändrad programstruktur med 16 nya ämnen och totalt 32 nya kurser (från hösten 2020). Inriktningen Godshantering utgår (från 21 juli 2020).

• Hantverksprogrammet inriktningen Frisör byter namn till Frisör, barberare och hår- och makeupstylist. Hår- och makeupstylist låg tidigare under Övriga hantverk.

• Hotell- och turismprogrammet programmets inriktningar slås ihop och programmet blir därmed utan inriktningar

• Naturbruksprogrammet inriktningen Naturturism skapas, Djur delas i Djurvård respektive Hästhållning och inriktningen Skog byter namn till Skogsbruk

• Restaurang- och livsmedelsprogrammet inriktningen färskvaror, delikatess och catering tas bort

• VVS- och fastighetsprogrammet Inriktningen Ventilationsteknik byter namn till Ventilation

• Vård- och omsorgsprogrammet Förändrad programstruktur: sju nya ämnen, fem reviderade ämnen och fem ämnen som upphävs

• Handel- och administrationsprogrammet byter namn till Försäljnings- och serviceprogrammet (gäller från 30 juni 2022)

Vad gör vi på gymnasium.se?

Vi på gymnasium.se ser till att information om programstrukturer på våra informationssidor uppdateras och att alla nya eller sammanslagna inriktningar har korrekta namn på sajten. Vi kommer även säkerställa att din skolas program syns på rätt inriktningar i söket och att programnamnen stämmer överens med förändringarna. Har din skola program med inriktningar som nu försvinner så kommer dessa ligga som pausade program. Du hitta fortfarande dessa i kundlogin, och kan hämta texter därifrån.

Vad kan du som kund på gymnasium.se göra?

Som kund på gymnasium.se har du tillgång till vår kundportal, där du bland annat kan redigera programbeskrivningar. De program som har fått nya eller sammanslagna inriktningar har texter som kan behöva redigeras. Vi har gjort en video-guide för hur du redigerar programbeskrivningen. I guiden finns även information om hur du laddar upp en ny poängplan för programmen.

Om du har några frågor om förändringarna så kan du mejla din kontaktperson eller material@gymnasium.se.

All information om hur du redigerar program hittar du också i vår handbok för kundportalen.

Ladda ner handboken här