Checklista – Det ska du tänka på inför en digital mässa!

Som utställare på en digital mässa kan det innebära att ni ställs inför helt nya utmaningar än vid fysiska mässor. I vår checklista vill vi ge er våra bästa tips på hur ni gör succé på mässan!

De digitala mässorna där ni ska medverka som utställare närmar sig med stormsteg! Den här listan hjälper er inför den digitala mässan där förberedelse och god planering ligger till grund för att lyckas. Med det sagt önskar vi er ett stort lycka till och glöm nu inte att ha kul längs vägen!

1. Förbered materialet till montern i god tid

Det kan inte nog understrykas hur viktigt det är med förberedelse och att ha en god planering. Steg ett i det arbetet är att välja ut material till montern utifrån er grafiska profil med målgruppen i åtanken. Ni bör därefter säkerhetsställa att materialet ni skickar in är enligt instruktionerna och i rätt format. Är programmen lämpliga och har ni rätt utrustning om ni ska genomföra webbinarium under dagen? Testa gärna innan för att se till att allt fungerar som det ska! Sist men inte minst, skicka in materialet innan angiven deadline så er monter kan skapas i god tid innan mässan.

2. Se över innehållet på ert webbinarium

Vi har alla säkerligen hållit i en presentation någon gång, vare sig det har varit under studietiden eller på arbetet. Ett webbinarium följer samma procedur som ett seminarium, men enda skillnaden är att ni inte kan se deltagarna. När ni ska hålla i ett webbinarium är det viktigt att planera vad det är ni vill ha sagt. Detta för att hålla webbinariet och filmerna till montern kärnfulla och inte för långa. Lägg gärna till text som ett komplement i ert webbinarium för att budskapet ska nå fram till besökare även när ljudet är avslaget. De blivande eleverna är självfallet väldigt nyfikna på att se hur skolan ser ut invändigt, passa gärna på att visa det i era bilder och filmer.

💡Ett extra tips!
Involvera gärna medarbetare och elever i framtagandet av material till er monter – det gör att alla känner sig delaktiga i bilden av skolan som visas upp.

3. Kommunicera till er målgrupp

För att locka besökare till mässan behöver ni marknadsföra den via era sociala kanaler och på er sajt. Se montern som ett verktyg för att marknadsföra ert varumärke och välj gärna material därefter. Det kan vara fördelaktigt att länka till mässan i er mejlsignatur vid kontakt med målgruppen och intressenter för att uppmärksamma potentiella besökare.

4. Ta reda på det ni behöver veta inför mässdagen

Under den digitala mässdagen kommer ni att få en del frågor från nyfikna elever via chatt eller enskilda videosamtal. För att underlätta ert arbete kan det vara bra att skapa ett delat dokument med svar på vanliga frågor, samt hälsningsfraser till representanterna som chattar i montern. Bemanna gärna montern med olika nyckelpersoner från skolan – både elever och lärare för att ge besökaren en helhetsbild av skolan.
Slutligen, se till att ni inte har brandväggar som blockerar den virtuella plattformen i god tid inför mässan – ni kommer få ta del av en guide om hur detta görs innan mässan.

Lycka till!