Hur och vad letar elever efter inför sitt gymnasieval?

Att som skola veta både hur elever letar efter information inför sitt gymnasieval och vad de vill veta kan vara en svår nöt att knäcka. Med det stora utbud av informationskanaler som finns är det viktigt att man prioriterar rätt. I vår gymnasievalsundersökning, som gymnasium.se gör varje år, har vi försökt bena ut vilka källor ungdomar använder sig av när de söker efter skolor och program.

I gymnasievalsundersökningen som vi på gymnasium.se tog fram under 2019 deltog 3964 elever i grundskola och på gymnasium. Rapporten visar, kanske föga överraskande, att öppet hus och att söka efter information på internet ligger i topp när det handlar om hur elever hittar information inför sitt gymnasieval.

Öppet hus - värt att bjuda in till

Eleverna tycker om att fysiskt besöka skolan för att skapa sig en uppfattning om hur skolan är. 90 % av de tillfrågade i rapporten svarar att de vill få möjlighet att träffa både elever och lärare för att kunna ställa alla frågor de kan tänkas ha.

Nackdelen med öppet hus är att de upplever att det ibland kan vara ont om tid på plats och att de inte hinner få svar på sina frågeställningar.

Söka på nätet

Att söka efter information online anser de deltagande eleverna är positivt utifrån två huvudaspekter, dels att det finns mycket information tillgänglig samtidigt som de kan söka i lugn och ro. Bland de webbplatser som eleverna svarar att de besöker för att få information inför sitt gymnasieval svarar 91 % gymnasium.se, och 52 % att de besöker skolornas egna sajter.

Enligt undersökningen Svenskarna och internet, en årlig studie av svenska folkets internetvanor framtagen av Internetstiftelsen, använder 97 % av alla internetanvändare internet till att söka efter information. För elever på högstadiet, i åldrarna 14-16 år, anser över 80 % att internet är en viktig källa för sina studier. Siffran är något högre för gymnasieelever.

Vad eleverna vill veta inför sitt gymnasieval

Programmens inriktningar, skolans miljö och lärarna är de tre viktigaste faktorerna för eleverna inför sitt skolval. Även skolans recensioner och omdömen från tidigare elever är viktiga.

Rapporten i sin helhet hittar du här.

Källor: Gymnasievalsundersökningen 2019, Svenskarna och internet

Josephine Lindgren