Ta hand om dina intresseanmälningar

Plötsligt är din inkorg full av elever som är intresserade av att välja din gymnasieskola – vad är nästa steg? När och hur du väljer att kontakta dina intresseanmälningar spelar stor roll för hur många intresserade elever du lyckas omvandla till faktiska gymnasieelever.

Ju bättre du är på att följa upp dina inkommande intresseanmälningar desto fler elever kan du omvandla till ansökningar. Beroende på hur mycket resurser du har tillgång till kan det vara svårt att agera på alla intresseanmälningar direkt. Här nedanför listar vi därför några effektiva knep du kan använda för att underlätta uppföljningen av dina intresseanmälningar.

Använd autosvar för en effektiv uppföljning

När det inte finns tid att skicka ett personligt svar till varje elev som gjort en intresseanmälan är autosvar en bra lösning. När den potentiella eleven får ett autosvar känner hen sig bekräftad och försäkrad om att hens förfrågan kommer att bli besvarad inom kort. Vi rekommenderar att du använder ett autosvar som tackar för visat intresse och meddelar eleven att hen kommer att bli kontaktad så snart som möjligt.

Optimera och anpassa dina autosvar

Som kund hos oss har du tillgång till kundportalen där du både kan skapa och optimera dina autosvar. Vi rekommenderar att du skapar ett unikt autosvar för respektive program. Du kan lägga till mer detaljerad information om programmet direkt i autosvaret eller bifoga en pdf med information. Ett tips är också att bifoga poängplanen för programmet då detta är något som många elever efterfrågar.

I vår årliga Gymnasievalsrapport (2021, s. 10) frågade vi blivande gymnasieelever vilken information som är mest relevant inför gymnasievalet. Förra årets antagningspoäng, vilka program och inriktningar skolan erbjuder, vilka kurser som ingår i programmet (poängplan) och jobbmöjligheter efter gymnasiet samt förslag på yrken är information som eleverna vill ha. Genom att inkludera denna information i ditt autosvar underlättar du beslutsprocessen för den blivande eleven och ökar chansen att hen väljer just din gymnasieskola.

Jobba med recensioner och elevreportage

Generellt sett föredrar vi att läsa recensioner innan vi genomför ett köp eller bokar en tjänst. Detsamma gäller för valet av gymnasieskola och program. Enligt eleverna själva läser de gärna recensioner om gymnasieskolor och program inför gymnasievalet, och recensioner har också en stor påverkan på deras val (Gymnasievalsrapporten 2021, s. 16).

När du är i kontakt med en potentiell gymnasieelev är det därför bra att referera till recensioner av din utbildning eller visa ett elevreportage. Försäkra eleven om att hen gör rätt i att välja just din gymnasieskola!

Fånga upp den intresserade eleven

En inskickad intresseanmälan är precis vad det låter som – en elev har anmält intresse för ditt program eller din skola! Personen i fråga vill bli kontaktad och behöver kanske bara lite mer information eller ett svar på en fråga för att faktiskt kunna bestämma sig för att ansöka. Ta vara på detta gyllene läge och se till att kontakta eleven så snart som möjligt. Majoriteten av eleverna förväntar sig att bli kontaktade inom en dag (Gymnasievalsrapporten 2021, s. 18).

Anpassa ditt sätt att kommunicera efter mottagaren

Vilket är det bästa sättet att kontakta en elev som gjort en intresseanmälan? Majoriteten av blivande gymnasieelever föredrar mejlkontakt eller sms framför att bli uppringda. De vill också gärna att skolan hör av sig och frågar vad de vill ha hjälp med. Tänk på vem din mottagare är och anpassa kommunikationen därefter.

Beatrice tipsar! Så tar du hand om dina intresseanmälningar

1. Optimera dina autosvar med tydlig information om programmet och använd en personlig ton för att bygga förtroende hos den blivande gymnasieeleven

2. Använd recensioner och referenser för att övertyga dina intresseanmälningar om att välja just dig

3. Låt inte en möjlighet passera – kontakta en intresserad person så snart som möjligt