Så upplevde eleverna distansundervisningen

Hur har egentligen gymnasieeleverna upplevt omställningen till distansstudier? Vi har undersökt 130 inlämnade recensioner utspritt på 65 gymnasieskolor, och försökt sammanfatta och återge de vanligaste synpunkterna som förekommer bland eleverna.

I våras uppmanade regeringen alla skolor att hålla sin undervisning på distans i största möjliga mån. Enligt nya riktlinjer ska alla gymnasieskolor nu hålla stängt från och med den 7 december 2020 fram till den 24 januari 2021. Beslutet har mötts av blandade reaktioner, då det påverkar landets elever och lärare på olika sätt. För många skolor har dock fjärrundervisning varit vardag sedan Folkhälsomyndigheten kom med sina rekommendationer i mars, och på gymnasium.se har ett flertal elever recenserat sina upplevelser av distansstudierna.

Mestadels positiva omdömen av distansundervisningen

Vad som framkommer i vår granskning av recensionerna är att elevernas erfarenheter till större delen har varit positiva. Ett återkommande mönster som går att urskilja bland elevernas omdömen är att många upplever distansundervisningen som skakig i början, men att den så småningom blir bättre. Så här beskriver en av eleverna sin upplevelse:

I början var det riktigt skakigt, men jag känner att lärarna har lärt sig en del. När de skriver på tavlan och har en genomgång är det nästan som att vara på en vanlig lektion, och det funkar väldigt bra. Olika lärare har olika strategier och vissa är mer effektiva än andra, men man ser att de gör så gott de kan.

Citatet ovan illustrerar en bild av distansundervisningen som många av eleverna verkar dela. Övergången till digital undervisning har dock inte varit problemfri, och exempel på typiska problem som eleverna tar upp är bland annat teknikstrul samt dålig planering och teknisk ovana från lärarnas håll. Andra nackdelar som gymnasieeleverna ofta upplever med fjärrundervisning är lägre studiemotivation, koncentrationssvårigheter och en avsaknad av kontakt med klasskamrater och lärare. En av eleverna beskriver sina erfarenheter nedan:

Tekniskt sett fungerade distansen bra, men det är inget jag vill uppleva igen. Man förlorade känslan av att vara en del av det fina gemenskapen på skolan och det blir mycket större risk att man inte jobbade på lektionerna. Det blev svårare att hänga med på genomgångar och man orkade inte be om hjälp på samma sätt som man gör i klassrummet. Det som var positivt var att man kunde sova lite längre.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att gymnasieeleverna upplever många av aspekterna med distansstudier som problematiska, men att bristerna ofta vägs upp av lärarnas successiva anpassning till den rådande situationen. Nedan har vi sammanställt två punktlistor där vi återger den återkoppling (såväl positiv som negativ) som återkommande dyker upp i elevernas recensioner.

Fördelar med distansstudier

• Teknikstrul i början vägdes senare upp av att lärare blev mer erfarna och strukturerade

• Flexibelt

• Bättre välmående tack vare möjlighet till fler sovtimmar och tid till att hinna med annat i sin vardag

Nackdelar med distansstudier

• Teknikproblem skapar sämre förutsättningar för inlärning (exempelvis dåligt ljud eller bild)

• Lägre studiemotivation

• Koncentrationssvårigheter (svårare att hänga med i undervisningen)

• Saknar kontakten med klasskamrater och skolmiljön

• Dålig planering av lärare

• Sämre möjligheter till stöd och hjälp från lärare (särskilt när det gäller mer praktiskt inriktade skolämnen)

Urval

De 130 recensioner som granskades valdes ut slumpmässigt, och är utspridda på 65 gymnasieskolor runt om i landet. Både positiva och negativa recensioner har inkluderats i sammanställningen. Värt att ha i åtanke är att urvalet endast består av recensioner där gymnasieelever aktivt valt att recensera distansundervisningen.

Har du några frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på gymnasium.se!

Nils Ehrnborg

Communications Intern