Så maxar du din publicering

 

Hur ska man gå tillväga för att sticka ut ur mängden med sin programsida? Eller hur uppnår man det bästa resultatet för att nya elever ska söka till sina program?  I vårt webbinarium Så maxar du din publicering delar våra experter med sig av tips och kunskap om hur ni lyckas med just detta. 

Att hitta den rätta gymnasieutbildningen, när det finns många valmöjligheter, kan komma med många tankar och funderingar för blivande elever. Något som kan vara avgörande vid val av gymnasieprogram är hur mycket information som finns om programmet man är intresserad av, hur intresseväckande programsidan är och vad före detta elever har sagt om programmet. Därför är det viktigt att man som gymnasieskola lägger ner den tid som behövs för att skapa en bra programsida.  I vårt webbinarium Så maxar du din publicering delar våra experter med sig av sina bästa tips för hur man som gymnasieskola maxar sin publicering på bästa sätt hos oss på gymnasium.se. Här kommer en sammanfattning av några av de viktigaste tipsen från webbinariet:  

Varför ska du maxa din publicering? 

För att eran programsida inte ska försvinna bland alla program, gäller det att sticka ut. Närmare 70 procent av alla våra besökare kommer till oss organiskt från Google-söket. Det innebär att våra sajter oftast dyker upp när en besökare söker efter en specifik utbildning, till exempel samhällsvetenskapsprogrammet. När besökaren har valt den sajt de vill besöka kommer besökaren vidare till kategorisidan för exempelvis “samhällsvetenskap”. Det är här besökaren börjar jämföra program och skolor med varandra och det är därför viktigt att ni är intresseväckande så att besökaren väljer just eran skola och program.  

Beskrivning av gymnasieprogrammet 

Beskrivningen av programmet är den information som kommer först, och som syns högst upp på era programsidor. Eftersom det är det första besökaren ser är det viktigt att redan i början beskriva kort och koncist vad för typ av gymnasieprogram det är. Det kan även vara bra att vara tydlig med vad som utmärker just er, och varför man ska välja just er.  

Bilder och videos 

Det grafiska materialet på era programsidor är minst lika viktig som informationen om era program. Bilder är det första besökarna ser när de kommer in på er programsida och det är därför bra att se till att bilderna på er sida ser levande och beskrivande ut. Ett exempel på det kan vara att ni laddar upp en bild på hur er skola ser ut.   

Videos i är också det ett bra sätt att visa upp er skola på. Det kan handla om att göra en rundtur på skolan, besöka olika klassrum och prata med era elever. Eller varför inte intervjua tidigare elever som gått på skolan? 

Recensioner 

Ytterligare en aspekt för att maxa er publicering är recensioner. Innan man bokar ett hotell eller köper en ny dammsugare tittar många ofta på recensioner av produkten för att se vad andra tycker om produkten man har tänkt köpa. Detsamma gäller gymnasieprogram, som besökare vill man gärna se hur andra har upplevt programmet eller hur de har trivts på skolan. Recensioner hjälper er också att komma längre upp i söket dela en länk till er sida på gymnasium.se och be era elever att lämna en recension! 

 Lät det här intressant? Vill du ta del av ännu fler tips om hur du maxar din publicering? Se vårat webbinarium Så maxar du din publicering. 

Se hela webbinariet här

Josephine Lindgren

Digital Project Manager