Så gör ni ett riktigt bra SMS-utskick

 

Vad ska ni tänka på när ni skapar material inför ett SMS-utskick och hur lyckas man med SMS-marknadsföring? Vi hjälper er med vad ni bör tänka på och hur ni som skola bäst kommunicerar med framtida gymnasieelever. 

Eftersom ni som gymnasieskola vill nå ut till en yngre målgrupp är SMS-marknadsföring ett strategiskt val. Det är ingen hemlighet att ungdomar spenderar väldigt mycket tid på sina mobiltelefoner. Genom att boka ett SMS-utskick når ni framtida gymnasieelever direkt i deras mobiltelefoner, som de ständigt har koll på. 

 

Vad är SMS-marknadsföring?

SMS-marknadsföring är när du skickar ett SMS till en specifik målgrupp. Målgruppen kan vara avgränsad till de som bor inom ett visst geografiskt område eller har visat intresse för ett specifikt program. Målet är att er sida på gymnasium.se ska få trafik och större exponering. 

SMS-marknadsföring, eller SMS-utskick som tjänsten heter, är väldigt likt e-postmarknadsföring. Skillnaden är att du skickar ditt innehåll i ett SMS och därav måste texten vara betydligt kortare. Därför måste ni tänka igenom noga vilket budskap ni vill lyfta och hur ni förmedlar det på bästa sätt för att väcka intresse hos läsaren. 

 

Så sätter ni ihop ett SMS-utskick

Har ni bokat ett SMS-utskick? Vad roligt! Vi kommer att be er om: 

  • En text på max 110 tecken inklusive blanksteg
  • En länk

110 tecken är inte mycket text, därför är det viktigt att ni är selektiva med vad ni lyfter för information. Vad gör er skola speciell? Har ni ett öppet hus snart? Erbjuder ni en unik inriktning eller profil? Försök att tänka som en person som går igenom gymnasievalet och fokusera på vad som gör er unika. Glöm inte att göra texten spännande och levande, det är viktigt att texten förmedlar information på ett tydligt sätt men det betyder ingenting om den inte lockar till läsning och länkklick.

Vi kommer att förkorta länken åt er, så ni behöver endast fokusera på hur ni ska uppmuntra läsaren att klicka på länken. Om länken leder till er skolpresentaionen kan ni skriva “läs mer om vår skola”. Om länken leder till mer information om ert öppna hus kan ni till exempel skriva “här kan du se dagens program”. Var kreativa och formulera en text som hade lockat er själva att klicka. 

Viktigt! Glöm inte att nämna skolans namn så att läsaren vet vilken skola informationen avser. 

 

Behöver ni hjälp?

Glöm inte att ni alltid kan höra av er till material@gymnasium.se om ni har några frågor!

Gabrielle Längbo

Digital Content Specialist