Retargeting – så når du ut till en större del av målgruppen

Genom tjänsten Facebook Retargeting kan ni som skola nå ut till ännu fler potentiella elever, med hjälp av digitala annonser. Facebook Retargeting använder besökshistorik från din sajt, vilket resulterar i att annonseringen blir betydligt mer träffsäker och anpassad efter din tilltänkta målgrupp.

Vad är Facebook Retargeting?

Facebook Retargeting innebär att din sajt samlar in information om vilka sidor en användare har besökt. Retargeting möjliggörs genom en Facebook-pixel som placeras på webbplatsen som registrerar besökares beteendemönster på sajten – information du kan använda för att uppmana besökaren att återkomma till webbplatsen. Den insamlade informationen om användarens tidigare aktiviteter används av Facebook Business Manager. Annonserna som användaren får är baserat på tidigare sidor som användaren har visat intresse för. Annonserna kan dyka upp när en användare besöker olika appar och webbplatser, som exempelvis Facebook och Instagram.

Till exempel: en högstadieelev står inför ett val av gymnasieskola samt program och läser om en skola på gymnasium.se. När eleven sedan är inne på Facebook kommer den skolan och andra liknande skolor och program att visas i olika annonser.

retargeting-gymnasium

Så här kan en Retargetingkampanj med gymnasium.se se ut.

Fördelar med Retargeting

Retargeting

Vi ger dig gärna tips och råd!

Kontakta oss

Enligt rapporten Svenskarna och internet, som Internetstiftelsen har publicerat, är Facebook är en av de största sociala plattformarna bland användare av internet och sociala medier i Sverige. Annonser som publiceras på Facebook når ut till fler personer som tillhör en specifik målgrupp. En annan av fördelarna med Facebook Retargeting är att fler personer upptäcker skolan.

Resultatet av att använda Facebook Retargeting är att marknadsföringen får en större och mer relevant spridning samt att annonserna når ut till en större målgrupp.