Varje höst besöker blivande gymnasieelever i Stockholm Gymnasiemässan i Älvsjö där de har möjlighet att träffa och prata med skolrepresentanter innan de fattar sitt slutgiltiga beslut om vilka skolor de ska söka till i framtiden. Hösten 2021 pågick pandemin fortfarande och interaktionen var begränsad av restriktioner. Detta gjorde det svårt att möjliggöra fysiska möten mellan blivande elever och skolorna.
Att välja gymnasium är ett stort val i livet, därför skapade vi, tillsammans med vår samarbetspartner Stockholmsmässan, Gymnasiemässan Digital - en virtuell gymnasiemässa för att kunna ge framtida elever möjlighet att göra ett välgrundat val innan de söker till gymnasiet. I och med att mässan anordnades digitalt kunde vi ändå möjliggöra interaktion mellan elever och skolor.
Gymnasiemässan Digital arrangerades i Lanseras digitala plattform och pågick mellan 25-27 november 2021. Under mässdagarna hade både framtida elever och vårdnadshavare möjlighet att i den virtuella miljön besöka skolornas egna montrar, chatta med skolornas representanter, ta del av informationsfilmer, ringa röst- eller videosamtal, titta på webbinarium, ställa frågor till studie- och yrkesvägledare och Gymnasieantagningen Storsthlm samt läsa om skolornas olika program. Nyheter i den virtuella plattformen var bland annat Skolkartan och Gymnasietestet. Via Skolkartan kunde besökaren se alla utställande skolors kartpunkt kopplad till Google Maps och även direkt se avståndet från besökarens egna position. Denna nya funktion gjorde det enkelt för besökarna att se var varje skola ligger i förhållande till hemmet. Något som vi på gymnasium.se sett är att många elever tycker det är svårt att navigera bland alla program och inriktningar som finns. Därför utformades Gymnasietestet, för att kunna ge riktlinjer till elever som kanske inte hittat vilket program de vill gå än.
Tillsammans med Stockholmsmässan och Lansera tog vi fram en design för att få den virtuella mässan att se ut som Gymnasiemässan i Älvsjö. Byggnaden, receptionen och mässhallarna är alla inspirerade av Stockholmsmässans lokaler för att ge besökarna en känsla av att de är på plats i Älvsjö. Något som gav den virtuella mässan det lilla extra!
Gymnasiemässan Digital hade över 21 200 besökare och det gjordes fler än 12 500 intresseanmälningar på de olika programmen som de utställande skolorna erbjöd. Under de tre mässdagarna utbytes nästintill 700 000 chattmeddelande. Vilket är helt fantastiskt att se vilken interaktion som blev möjlig i och med den digitala mässan mellan besökare och skolor.
”Tack vare partnerskapet och det professionella samarbetet med gymnasium.se har vi gemensamt lyckats etablera Gymnasiemässan i digital form för Stockholms regionens kommande gymnasieelever. Vi är mycket nöjda och ser fram emot att tillsammans skapa ännu en digital mässa 2022” säger Hanse Thorslund, Projektledare på Stockholmsmässan.
Vill du veta mer? Läs mer om den digitala plattformen här!
Har du frågor? Kontakta oss!