Vad ska man egentligen tänka på när man håller en presentation? Den 24 maj höll vi ett webbinarium där Beatrice Brettmar och Denice Karlsson delade med sig av sina bästa tips för att lyckas med en presentation. Nedan kan du läsa en sammanfattning av de viktigaste delarna som du kan ta med dig tills nästa gång du ska presentera!
Blir du lätt nervös eller stressad när det är dags att hålla en presentation? Det är något de flesta av oss känner igen sig i. Att hålla en föreläsning eller någon annan typ av presentation kan vara utmanande och nu när det blivit vanligare att presentationer hålls digitalt krävs det ännu mer av talaren. Som tur är finns det många lärdomar att ta från retoriken som vi kan ta med oss för att göra det hela lite lättare. Men vad har egentligen retorik med saken att göra? Jo, det finns nämligen flera retoriska verktyg att ta hjälp av för att kunna övertyga, engagera och inspirera din publik.
För att du ska kunna hålla en så övertygande presentation som möjligt kan du använda dig av den retoriska arbetsprocessen. Det är en modell i 5 steg som kan hjälpa dig att skapa och genomföra din presentation.
Steg 1: Innehåll - Vad ska du prata om?
Tänk igenom vad det är du vill framföra i din presentation. Vilka argument ska du använda för att övertala din publik? Använda gärna praktiska exempel och glöm inte att anpassa dig efter din publik.
Steg 2: Disposition - I vilken ordning?
Börja din presentation genom att väcka din publiks intresse. Ge gärna en bakgrund till varför just du är där och varför publiken borde lyssna på dig. Presentera din agenda och gå igenom upplägget för publiken innan du går in på vad det faktiskt är som du vill säga. Glöm inte heller att sammanfatta din presentation i slutet så att publiken inte glömmer bort vad du sagt!
Steg 3: Språk - Med vilka ord och uttryck?
Här är det viktigt att tänka på sammanhanget och att du anpassar dig efter din publik. Se även till att du är tydlig och pedagogisk när du pratar så att publiken förstår vad du vill framföra.
Steg 4: Framförande - Hur ska du säga det?
Se till att din röst är uthållig och håller genom hela presentationen. Även om du ska hålla din presentation online så är det bra om du har möjlighet att stå upp då det påverkar rösten att sitta ner. Har du inte ett höj- och sänkbart skrivbord kan du stapla några böcker för att få upp datorn. Kommer du använda en PowerPoint eller liknande digital presentation? Toppen! Låt den bara inte ta för mycket plats, det är fortfarande du som ska vara i fokus!
Steg 5: Minne - Hur ska du komma ihåg det?
Här handlar det om att öva, öva, öva! Ta ordentligt med tid så att du känner dig säker på vad det är du ska säga. Nervositet går tyvärr inte att trolla bort men det blir inte bättre av att du känner dig oförberedd. Ska du hålla din presentation digitalt är det även ett bra ide att lära känna verktyget du ska använda så att du känner dig säker på hur det fungerar.
Vill du lära dig mer om de retoriska verktygen och få fler tips på hur du lyckas hålla ett riktigt bra webbinarium? Fyll i formuläret nedan för att få tillgång till hela webbinariet.