5 tips på hur ni kan använda sociala medier för att rekrytera elever

Att sociala medier har påverkat den yngre generationens sätt att interagera och dela information är ingen nyhet. Framtida elever tenderar att vända sig till sociala medier för att informera sig kring beslut, något som ni bör ta fasta på i er marknadsföring. Vi ger dig fem bra-att-ha-tips i arbetet med sociala medier.

1. Gör ordentlig research

För att säkerställa att ni har en bra strategi för era sociala medier är det viktigt att ni skapar rätt typ av innehåll som era framtida elever faktiskt är intresserade av att ta del av. Hur tar ni då reda på om innehållet ni skapar kommer engagera eleverna? Svaret är ganska enkelt – genom ordentlig research!

Vad kan ni då utgå från när ni gör er efterforskning?
  • Sociala medier
  • Årliga elevenkäter
  • Nationella undersökningar
  • Konkurrensanalys
  • Dina egna sociala medievanor

Ni kan även skicka ut enkäter till era elever och fråga dem varför de valde er skola framför andra skolor, vad de kämpar med och vad som skulle skapa en bättre inlärningsupplevelse för dem. Med hjälp av några enkla svar kan ni få en tydligare bild av vad för typ av innehåll ni bör skapa för era framtida elever.

2. Lyft upplevelsen, inte bara programmet eller skolan

Många skolor fokuserar mycket på att sälja in själva utbildningen men glömmer lätt bort att sälja in själva upplevelsen. Naturligtvis är det viktigt att informera om viktiga datum men det är inte det som kommer få framtida elever att välja ert gymnasium.

Nya elever letar ofta efter ett gymnasium som passar deras förväntningar och som får dem att känna att gymnasietiden kommer bli en bra tid, med plats för både glädje och framtida drömmar. Försök därför att dela innehåll så som:

• Framgångshistorier – till exempel elever som gått på skolan och som nu gör något spännande!
  • Turer runt skolan där ni visar hur miljön ser ut på skolan. Ni kan visa klassrum, idrottshallar eller andra lokaler som ni är extra stolta över!
  • Studiebesök, utflykter och klassresor.
  • Gemenskapen bland eleverna.

3. Visa upp er skola istället för att bara berätta om den

Att använda sig av videos och bilder är A och O när det kommer till att fånga framtida elever  uppmärksamhet på sociala medier. Istället för att berätta om hur bra alla elever trivs på skolan – spela in filmer där ni låter eleverna själva berätta. Prata inte bara om alla roliga aktiviteter ni gör på skolan, visa dem!

4. Engagera framtida elever med hjälp av innehåll från nuvarande elever

Utse elever som redan går på skolan att engagera sig i era sociala medier. Ni kan bland annat be elever ta över era sociala medier-konton för en dag eller två. Då kan de dela med sig av allt från hur de åker till skolan, vad de gör under dagen till hur de spenderar rasterna med sina kompisar. Glöm dock inte att alla som är med på film måste ha givit ett särskilt medgivande eller liknande.

Ni kan även använda en hashtag specifik för er skola och uppmuntra eleverna själva att ladda upp inlägg under den hashtagen, framförallt vid speciella utflykter eller aktiviteter.

5. Lyssna, utvärdera och omvärdera

När ni väl publicerat innehåll på era sociala medier är det viktigt att vara uppmärksamma på vad eleverna faktiskt är intresserade av, både genom att läsa kommentarer men också kolla statistiken på plattformen. Var inte rädda för att justera er strategi längst vägen!

Även om sociala medier kan kännas som en stor, främmande värld är det en viktig del av marknadsföringen som ni helt enkelt inte har råd att gå miste om. Försök arbeta smart och sätt upp en tydlig strategi och planering så att ert arbete med sociala medier går så smidigt som möjligt.

Picture of Wilma Abrahamsson Hjärne
Wilma Abrahamsson Hjärne